Budeme všetci obeťou politikárčenia?
Na jednej strane ušetrené milióny, na druhej neúprosný politický boj o korytá, vplyv a peniaze. V žilinskom mestskom zastupiteľstve, zdá sa, sedia poslanci, ktorí ochotne asistovali exprimátorom Slotovi a Harmanovi a ktorí, nevedno v čom mene, hádžu terajšej zostave mestského úradu polená pod nohy. Bojuje sa o to, ako budeme cestovať v mestskej hromadnej doprave MHD, za koľko, či bezpečne alebo nebezpečne, či sa bude rozvíjať alebo upadať. Spolu s riaditeľom Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ) Jánom Barienčíkom sme sa pozreli na problém bližšie. V hre sú opäť nielen milióny eur, ale najmä spokojnosť a bezpečnosť ľudí.
Trošku histórie
Prvú autobusovú linku mestskej dopravy v meste na trase Mariánske námestie – Železničná stanica – Celulózka zriadil Jindřich Schlessinger už v roku 1926, no o dva roky ju pre nerentabilnosť zrušil. V roku 1949 zapísali do firemného registra Dopravný komunálny podnik Žilina ako jeden z prvých vo vtedajšom Československu. Jeho prvá linka č. 2 spájala Považský Chlmec, Budatín, centrum mesta, Závodie a merala päť kilometrov. Už v roku 1949 padol návrh, aby v meste vybudovali trolejbusovú mestskú dopravu, no politici rozhodli, že prednosť dostanú mestá Prešov, Nitra a Martin. Až po 45 rokoch sa podarilo premeniť myšlienku o trolejbusoch na skutočnosť a v roku 1994 vybudovať v podstate MHD v terajšej podobe.
Samostatný Dopravný podnik mesta Žiliny vznikol už v roku 1953 a ako jediný na Slovensku prevádzkoval aj lodnú dopravu na Oravskej a Hričovskej priehrade. O desať rokov neskôr, v roku 1963, DPMŽ zanikol a stal sa súčasťou vtedajšej ČSAD (Československá státní automobilová doprava). K obnove DPMŽ došlo až v roku 1993. Povráva sa, že v minulosti boli plány aj na privatizáciu MHD v meste. Je dobré, že k tomu nedošlo.
Prítomnosť MHD v Žiline
„Mesto prostredníctvom DPMŽ ročne prepraví vyše dvanásť miliónov cestujúcich a najazdí pritom 3,7 milióna kilometrov. Trolejbusová doprava prepraví až 70 percent všetkých cestujúcich. Málo sa vie, že už teraz môže v MHD cestovať viac ako 27‑tisíc obyvateľov mesta Žiliny vrátane detí do 6 rokov zadarmo. V týchto dňoch sme spustili aj bezplatnú dopravu pre žiakov a od septembra ju rozšírime aj na študentov,“ hovorí riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík.
MHD je významným živiteľom rodín, zamestnáva 256 ľudí, z toho 122 vodičov a ďalších 15 môže v prípade záujmu nastúpiť do roboty aj hneď. Aj keď je práca v doprave, a zvlášť práca vodičov, ťažká a zodpovedná, je aj pomerne slušne ohodnotená. Priemerný plat vodiča DPMŽ bol vlani 1011 eur a bol druhý najvyšší v SR. Kolektívna zmluva ráta s rastom tohto platu v roku 2017 o 6 %.
DPMŽ nielen odmeňovaním a sociálnymi výhodami pre svojich zamestnancov patrí k lídrom v odvetví. Ide o nie malú, vysoko sofistikovanú firmu, ktorá sa stará nielen o ľudí, ale aj o 82 autobusov a trolejbusov, 20 liniek MHD, 46 kilometrov trakčného vedenia, 236 zastávok, 45 predajných automatov, 3 meniarne. DPMŽ prevádzkuje a spravuje aj 9000 svetelných bodov verejného osvetlenia v meste. Stará sa o vzdelávanie svojich ľudí, no najmä sa stará, aby sa cestujúci dostali včas, pohodlne a bezpečne tam, kde potrebujú. Podnik „šlape“ vo dne v noci. Dopravný dispečing, elektro-dispečing a dielne idú non stop, vodiči nastupujú do rannej šichty o pol piatej ráno (1. zmena) a končia o pol jedenástej večer (2. zmena). No a v noci jazdí známa linka č. 50.
Len pre úplnosť dodám, že najdlhšiu trasu má linka č. 1, prechádza všetkými sídliskami okrem Hájika. Najviac sú vyťažené linky číslo 4, 5, 6 a 14. Najmenej prímestské spoje do Vrania a Žilinskej Lehoty.
”
DPMŽ sa stará, aby sa cestujúci dostali včas, pohodlne a bezpečne tam, kde potrebujú.
Aká bude (môže byť) budúcnosť MHD v Žiline?
Tento rébus je v rukách poslancov MsZ a znalci pomerov nehýria optimizmom. Tak ako množstvo iných vecí, aj riešenie chlebových, životne dôležitých problémov sa stáva predmetom politikárčenia, osočovania, vyhrážania sa na škodu nás všetkých. To platí takmer o všetkom, čo manažment radnice robí.
Aké má teda mesto pri zabezpečovaní MHD plány? Veľkolepé a zároveň aj reálne. Ján Barienčík hovorí, že v prvom rade je to modernizácia a obnova vozidlového parku, komfort a bezpečnosť cestujúcich. Ešte v tomto roku by mali pribudnúť nové nízkopodlažné, klimatizované, pohodlné, priestranné a pohodlné trolejbusy.
Mesto sa usiluje o realizáciu projektu preferencie MHD na svetelných križovatkách s cieľom minimalizovať neproduktívne čakanie vozidiel MHD. Nové technológie umožňujú komunikáciu vozidla MHD a svetelnej signalizácie v prospech MHD. Súbežne s tým sa musí riešiť modernizácia trolejbusovej infraštruktúry, tá dnešná už dosluhuje, ale aj moderné technológie, kvalitné servisné a opravárenské činnosti a mobilné technické prostriedky.
Ak cestujúci nemajú včas poruke kvalitné informácie o možnosti kedy, odkiaľ, kam, za aký čas a cenu môžu cestovať, často do dopravného prostriedku ani nenastúpia, na zastávku neprídu. Spôsoby informovania ľudí nabrali nevídané rozmery a DPMŽ chce ľuďom dať to najlepšie vo vozidlách, na zastávkach, v mobiloch cez mobilnú aplikáciu, prípadne, najmä starším ľuďom, „per huba“, teda osobne.
Mesto urobí všetko, aby pre modernizáciu MHD získalo finančné zdroje alokované v programoch EÚ určených pre verejnú dopravu v programovacom období 2014 až 2020. Na to, aby sa toto všetko podarilo, mesto musí, ako pri oprave starého domu, opraviť aj pivnicu, aj strechu, aj okná… Po lopate – musia sa vymeniť staré prístrešky MHD, musí sa kompletne zrekonštruovať verejné osvetlenie – sčasti sa podieľa ako nosič trolejového vedenia a je v dezolátnom stave, musí sa urobiť všetko, aby rekonštrukcia bola úspešná. A aby nebola politickým ringom.
Michal Vlček
Foto: Marián Závacký
Článok bol publikovaný v Žilinskom Kuriérovi č. 2/2017.