Rastúci počet áut spôsobuje problémy. Nie je na Slovensku až tak veľa križovatiek, ktorých vyradenie z prevádzky dokáže spôsobiť celoštátny kolaps dopravy. Žilina ju má a má aj dopravné nehody, ktoré pripravujú ľudí o život.
Dopravný uzol Žilina je nádejou i postrachom vodičov, ale aj chodcov. Pri havárii križovatky pri Tescu môže dôjsť postupne k ochromeniu dopravy na celom Slovensku. Našinci, ale aj státisíce vodičov z iných častí Slovenska a okolitých štátov, ďakujú Bohu, keď majú naše mesto za sebou. Intenzita dopravy sa ráta na takmer všetkých smeroch na desaťtisíce vozidiel denne. Určite patrí medzi najvyššie na Slovensku a už je ju cítiť aj v meste, na mestských komunikáciách, kde sa vytvárajú zápchy otravujúce život nielen mešťanom.
Polícia evidovala na cestách okresu vlani 567 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo 12 ľudí o život, 56 utrpelo ťažké a 236 ľahké zranenie. V tomto roku pri 438 nehodách 6 ľudí zahynulo, 42 utrpelo ťažké a 134 ľahké zranenie. Ak by si niekto myslel, že hlavnou príčinou nehôd je neprimeraná rýchlosť, mýlil by sa. Tá tvorí len 12 percent, obdobne je to aj s nedaním prednosti v jazde – tiež sa podieľa na príčinách 12 percentami. Najviac nehôd má na svedomí nesprávny spôsob jazdy, to, že sa vodiči nevenujú dostatočne vedeniu vozidla a situácii v cestnej premávke, nedodržanie bezpečnej vzdialenosti od vpredu idúceho vozidla, telefonovanie počas jazdy a pod.
Okrem príjazdových trás do mesta sú problémové aj hlavné dopravné tepny v meste – prieťah mestom, ulice Hlinská, Vysokoškolákov (obchodné centrá), Považský Chlmec, Veľká okružná, sídlisko Hájik, Komenského ulica a Rosinská cesta. Relatívne potešiteľné je, že pri „mestských“ nehodách zahynul len jeden človek (na Ul. Juraja Fándlyho), 19 sa zranilo ťažko a 84 ľahko.
Je neodškriepiteľným faktom, že zvýšená intenzita dopravy spôsobuje aj nadmerné opotrebovanie povrchov ciest, ktoré sú za dažďa enormne šmykľavé a nebezpečné. Vedeli by o tom rozprávať najmä tí vodiči, ktorí sa „pozreli do kufra“ auta idúceho pred nimi. Správca komunikácie by mal aspoň z času na čas zmerať protišmykové vlastnosti povrchov vozoviek a v prípade, že sú klzké, mal by ich buď zdrsniť, alebo aspoň na nich obmedziť rýchlosť za dažďa. Ani sám Pán Boh bez týchto meraní nevie stanoviť ešte bezpečnú rýchlosť, tobôž to nedokáže vodič motorového vozidla. Vinu, žiaľ, polícia prisúdi tomu, kto má rozbitú prednú kapotu auta. A možno vinníkom je cesta a jej správca alebo majiteľ.
Často sa hovorí o podiele alkoholu na dopravnej nehodovosti. Alkohol sám osebe nie je príčinou dopravnej nehody, ale má na jej vzniku významný podiel. Je zrátané, že každý štvrtý chodec – účastník dopravnej nehody bol pod vplyvom alkoholu, ale to samo osebe nebolo príčinou kolízie. Podiel chodcov na nehodovosti je štatisticky malý.
Z hľadiska časového členenia nehôd sú významné dni štvrtok a piatok, ale počty nehôd sú viac‑menej rozložené v týždni rovnomerne, čo sa týka aj hodín v priebehu dňa. Problémové sú hodiny od poludnia do cca piatej popoludní, z hľadiska miesta sú to v meste najmä ulice Vysokoškolákov, Hlinská a Komenského.
Za situácie radikálneho zvyšovania hustoty cestnej premávky vystupuje do popredia vzájomná ohľaduplnosť vodičov. No a tá je jedna z najvyšších na Slovensku. Nie je raritou, ak človeka pri výjazde od Drevoindustrie na cestu do Závodia galantne pustí iný vodič pred seba, ale o ohľaduplnosti žilinských vodičov sa hovorí po celom Slovensku. Aj tak platí – opatrnosti nie je nikdy dosť. A veru ani ohľaduplnosti.
Mgr. Branislav Delinčák
Foto: ilustračné