Občan Žiliny je Niekto

0
1991

Hovoríme s primátorom Žiliny Igorom Chomom

Igor Choma je v súčasnosti poslancom Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Smer-SD a tiež vykonáva funkciu primátora Žiliny. Po absolvovaní štúdia na Stavebnej fakulte SVŠT Bratislava pracoval vo Váhostave (1987 – 1996), potom tri roky pôsobil v Moskve ako obchodný zástupca Ministerstva zahraničných vecí SR. V rokoch 1999 až 2005 pracoval v stavebnej spoločnosti BCI a v rokoch 2005 – 2006 bol riaditeľom firmy Proma. Od roku 2006 vykonával štyri roky funkciu riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti. V roku 2010 bol v komunálnych voľbách zvolený za primátora Žiliny. Čoskoro uplynie presne šesť rokov, ako vykonáva túto prácu, teda tri štvrtiny zo svojich dvoch funkčných volebných období. To je jeden z dôvodov, prečo sme ho požiadali o rozhovor.

   – Pán primátor, šesť rokov plníte svoj volebný program a do jeho zavŕšenia vám ostávajú zhruba dva roky. Čím sa zaoberáte v súčasnosti?
   – Aktuálnych pracovných úloh mám niekoľko a každá z nich by si zaslúžila svoju pozornosť, ale predovšetkým nemalé financie. Faktom však je skutočnosť, že do dnešného dňa sme stále pripútaní k zemi s úverovou zadlženosťou z minulosti. Sú to momenty, ktoré nám v súčasnosti nedovolia naplno rozvinúť plánované aktivity. Prvým zásadným problémom, ktorého sa potrebujeme zbaviť, je dlžoba súvisiaca s obytným súborom Krasňany. Túto záležitosť riešime spoločne s vládou SR, ktorá k tomuto prijala svoje uznesenie. Verím, že ešte v tomto roku sa nám to spoločne podarí dotiahnuť do konca. Potom už nič nebude brániť tomu, aby sme si mohli zobrať úvery, ktoré potrebujeme na dokončenie rozpracovaných aktivít. Na prvom mieste mám na mysli bytovú výstavbu, ktorá doposiaľ stojí v úzadí. Tu je finančne náročné majetkovo-právne vysporiadanie, ale aj projektová dokumentácia a o samotnej realizácii stavieb ani nehovorím. Štyri milióny eur budeme potrebovať na rekonštrukciu verejného osvetlenia v meste samotnom, ale aj v každej jeho prímestskej časti. Verejné osvetlenie je v katastrofálnom stave a jeho obnovou znížime energetickú náročnosť. Doposiaľ sme vymenili časť osvetľovacích telies, avšak elektrické vedenia a stĺpy sú skorodované a hrozia havá­riou. Veľa práce nás čaká aj v mestskej hromadnej doprave. Tu využijeme možnosť financovania z eurofondov, no v súčasnosti aj päťpercentná účasť mesta na financovaní je problémom. V prvom rade potrebujeme obnoviť vozový park, nakúpiť nové trolejbusy aj autobusy. Výmenu si tiež vyžadujú trolejové vedenia i transformátorové stanice. Taktiež bude nutné inštalovať nové zastávky a vybaviť ich elektronickými informačnými tabuľami.

Doposiaľ sme vymenili časť osvetľovacích telies, avšak elektrické vedenia a stĺpy sú skorodované a hrozia haváriou.

   – V tejto súvislosti sa priam ponúka otázka, ako konkrétne si predstavujete bezplatnú mestskú hromadnú dopravu?
   – Toto bol jeden z mojich bodov volebného programu. Táto vízia je reálna a má svoje opodstatnenie. Z toho dôvodu, že Žilinčania si to plne zaslúžia. Občania si vo väčšine riadne plnia svoje povinnosti voči mestu Žilina a ono by sa malo revanšovať. Táto služba by mohla byť pre prevažnú časť obyvateľstva nášho mesta zásadným prínosom. I týmto by sme chceli pozdvihnúť povedomie Žilinčanov. Občanovi mesta dať status podobný ako kedysi mali v starom Grécku – občan mesta je Niekto s „N“. A kto býva v meste Žilina, je Niekto, kto je na svoje mesto hrdý a ono sa oňho všestranne stará. Cestovanie zadarmo v žilinskej mestskej hromadnej doprave bude pre našich ľudí automatické a prirodzené.

   – Veľké plány máte aj v oblasti športu…
   – Výstavba nového Areálu žilinského športu (AŽIŠ) je stále aktuálna téma, ktorú nemáme dotiahnutú do konca. Hoci je v meste veľa telocviční, viacero z nich sme zrekonštruovali, a ďalších malých športovísk na sídliskách, stále je to málo. Občanom zatiaľ môžeme ponúkať iba športovanie v Zimnom štadióne a v  krytej plavárni. Obidva objekty sú však v zlom technickom stave a tiež si vyžadujú rozsiahlu rekonštrukciu a modernizáciu. To je z veľkých vecí všetko, o Športovú halu na Bôriku sme prišli a táto chátra. Preto sa priam žiada v našom meste vybudovať ­Areál žilinského športu, ktorý bude dôstojným miestom pre športovanie širokej žilinskej verejnosti, ale aj pre špičkových športovcov v mnohých športoch. Mesto by sme zviditeľnili aj usporadúvaním vrcholných športových podujatí celoslovenského, európskeho i svetového významu. AŽIŠ chceme postaviť popri Ľavobrežnej komunikácii pri Váhu. Jednotlivé športoviská by boli situované od Vodného diela cez Lodenicu až po Budatínsky zámok. Pravdou je, že k tejto výstavbe majú svoje výhrady opoziční poslanci mestského zastupiteľstva. Ide však o politikum, ktoré by sme mali dať bokom a spoločne sa starať o ďalší všestranný rozvoj mesta. Na mysli treba mať predovšetkým športovú mládež. K tomuto návrhu už boli vypracované viaceré štúdie a odborné posudky, ktoré výstavbu podporujú.

   – V Žiline sa už dlhé roky skloňuje názor, že Váh na svojho staviteľa v meste iba čaká. Je tento čin reakciou na túto dlhoročnú výzvu?
   – Dá sa povedať, že áno. Máme tu síce Vodné dielo Žilina, no je situované skôr na rekreáciu ako na všestranné športovanie. Váh so svojím okolím je za naším futbalovým štadiónom stále nevyužitý. Takmer vo všetkých mestách na Slovensku i vo svete je rieka tečúca danou aglomeráciou jej ozdobou i centrom. Verím, že raz to tak bude aj v Žiline a prvým krokom je práve spomínaná výstavba Areálu žilinského športu.

   – Vráťme sa k dennej práci vášho úradu.
   – Pripravujeme ďalšie rekonštrukcie chodníkov, máme pripravené projekty na dvojročnú prácu. Problémom sa každoročne javí aj kosenie trávnatých pozemkov na sídliskách a v meste preto, lebo je mimoriadne finančne náročné. Mohli by sme kosiť aj každý mesiac, no financie by chýbali inde.

Ide však o politikum, ktoré by sme mali dať bokom a spoločne sa starať o ďalší všestranný rozvoj mesta. Na mysli treba mať predovšetkým športovú mládež.

   – Vaša mestská štvorročná organizácia Žilbyt už rok spravuje mestské cintoríny. Ako túto zmenu prijala široká žilinská verejnosť?
   – Zmluvu so súkromným podnikateľom v tejto oblasti služieb sme vypovedali a sami sme sa ujali prevádzkovania mestských cintorínov. Musím zdôrazniť, že na rozdiel od minulosti nemáme žiadne konkrétne sťažnosti.

   – V tomto volebnom období vás čakajú ďalšie dva roky. Na čo sa v nich zameriate?
   – Opakujem: odstránenie dlhov mesta, bezplatná mestská doprava, rozvoj športu pomocou výstavby AŽIŠ-u, rekonštrukcie Zimného štadióna a Mestskej krytej plavárne, verejné osvetlenie a chodníky. K tomu pozornosť školstvu, kultúre – všetko zamerané pre spokojnosť občana, Žilinčana, na všestranné zvýšenie kvality života v našom meste, perle horného Považia.

   – Ďakujem vám za rozhovor.


Pripravil Štefan Debnár
Foto: archív mesta Žiliny

ZANECHAŤ ODPOVEĎ