Právo na súkromie zamestnanca na pracovisku

0
2902
Pri každom zásahu do súkromia fyzickej osoby je potrebné skúmať jeho legalitu, legitimitu a proporcionalitu.

Radí vám právnik

   Právo na súkromie je jedným z najvýznamnejších ľudských práv garantovaných Ústavou Slovenskej republiky. V priamej súvislosti s rozvojom informačných technológií sa zamestnávatelia snažia obmedziť používanie svojich prostriedkov, ako je počítač alebo pracovný e‑­mail, na súkromné účely zamestnancov. Problémom je aj monitoring využívania pracovného času zamestnancov na iné účely ako výkon práce. Je tak zrejmé, že v dôsledku týchto skutočností môže v pracovnom prostredí dochádzať k porušovaniu práva zamestnanca na súkromie.
   V súlade s nálezom Ústavného súdu SR pri každom zásahu do súkromia fyzickej osoby je potrebné skúmať jeho legalitu, legitimitu a proporcionalitu.    V rámci legality je potrebné preskúmať, či k zásahu do práva na súkromie došlo v súlade s platnými právnymi predpismi, čo znamená, či platný právny predpis takýto zásah umožňuje. V rámci legitimity, či boli splnené dôvody a podmienky, za ktorých je možné právo na súkromie obmedziť a v rámci proporcio­nality sa vyhodnotí, či nebolo možné dosiahnuť legitímny cieľ inými miernejšími prostriedkami.
   Vzhľadom na to, že je potrebné právne regulovať oprávnenia zamestnávateľa na kontrolu a monitorovanie zamestnancov pri výkone práce, Zákonník práce upravuje podmienky, za splnenia ktorých je možné oprávnene narušiť súkromie zamestnanca na pracovisku, ako aj spôsoby možnej obrany zamestnanca proti neoprávneným zásahom do jeho súkromia.
   V súlade so Zákonníkom práce zamestnávateľ nesmie bez vážnych dôvodov spočívajúcich v osobitnej povahe činností zamestnávateľa narúšať súkromie zamestnanca na pracovisku a v spoločných priestoroch zamestnávateľa tým, že ho monitoruje, vykonáva záznam telefonických hovorov uskutočňovaných technickými pracovnými zariadeniami zamestnávateľa a kontroluje elektronickú poštu odoslanú z pracovnej elektronickej adresy a doručenú na túto adresu bez toho, aby ho na to vopred upozornil.
   Z uvedeného vyplýva, že zamestnávateľ môže monitorovať telefonické hovory a elektronickú poštu zamestnancov, ale musí mať na to vážne dôvody vyplývajúce zo špecifickej činnosti zamestnávateľa a musí zamestnancov na to vopred upozorniť. Zároveň ak zamestnávateľ zavádza kontrolný mechanizmus, je povinný prerokovať so zástupcami zamestnancov rozsah kontroly, spôsob jej uskutočnenia, ako aj dobu jej trvania a informovať zamestnancov o rozsahu kontroly, spôsobe jej uskutočnenia, ako aj o dobe jej trvania. V takomto prípade sa odporúča zachytiť splnenie tejto povinnosti zo strany zamestnávateľa v písomnej podobe.
   V súlade s judikatúrou Európskeho súdu pre ľudské práva sa nesmie kontrolovať súkromná pošta zamestnanca, pretože obsahovo patrí do práva na osobné súkromie a výnimka z tohto práva nie je možná ani v prípade vážnych dôvodov na strane zamestnávateľa.
   V súvislosti s nedodržaním podmienok, za ktorých zamestnávateľ vykonáva kontrolu telefonických hovorov a  lektronickej pošty zamestnancov, má zamestnanec právo podať zamestnávateľovi sťažnosť. Zamestnávateľ je povinný na sťažnosť zamestnanca bez zbytočného odkladu odpovedať, vykonať nápravu, upustiť od takého konania a odstrániť jeho následky. Zamestnanec sa môže so svojimi nárokmi obrátiť aj priamo na súd.


JUDr. Ing. Jozef Kulich, právnik
Foto: ilustračné

ZANECHAŤ ODPOVEĎ