Poslanci ani primátori mestu v minulosti nepomohli

0
931
Parkovanie v Žiline spravuje Žilinská parkovacia spoločnosť.

Parkovanie v meste je volebný evergreen

Košičania sa búria proti zámeru mesta odovzdať parkovanie do rúk súkromnej firme a poslancom nadávajú v priamom prenose. Bratislavčania tuho bojujú o to, aké budú podmienky parkovania v meste. Len Žilinčania sú ticho, aj keď každý jeden z nás bez výnimky dotuje nepodarené parkovanie v meste nemalou sumou.

   Žilinskí komunálni politici majú niekoľko obľúbených tém a jednou z nich je aj parkovanie v meste. Je pravda, že o ňom hovoria len pred voľbami a po voľbách skapal pes, ako sa hovorí. Prichádzajú na rad „chlebové témy“ – či je auto pre primátora dosť staré na výmenu a či nie je drahé, čo je to za čudo – ten primátor – keď nevie zo dňa na deň dať sociálne byty neplatičom z Bratislavskej ulice, ako to, že mesto neopra­vilo všetky chodníky ešte z čias socializmu atď… Samá voda. Ako všetky slovenské mestá, aj Žilina má svojich oligarchov, ktorí sa snažia aj s pomocou poslancov robiť biznis, často aj na náš úkor.
   Keď vznikla Žilinská parkovacia spoločnosť (ŽPS), mala vznešené ciele – zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, naakumulovať finančné zdroje na výstavbu parkovacích domov tak, aby sa zvýšila ochrana životného prostredia, ale najmä malo ísť o to, aby sa zvýšil komfort života Žilinčanov. Pri zrode ŽPS až do dnešných dní stál a stojí mimoriadne šikovný, schopný a podnikateľsky erudovaný žilinský podnikateľ, vlastník alebo spoluvlastník viacerých firiem. Asi najvplyvnejší biznismen v meste. Jedna naša čitateľka Zuzana Višňovská ho označila skratkou GT. Ale poďme k parkovaniu a k tomu, čo mi na jeho terajšej podobe prekáža.
   Mesto dopravnou značkou IP 24a „Zóna“ zakázalo všetkým motorovým vozidlám parkovať v širšom centre inde než na parkoviskách, ktoré z väčšej časti spravuje ŽPS. Kto si značku nevšimne a zaparkuje na úplne prázdnej ulici, napríklad na Malej Prahe, pri Slovakii a inde, dostane „papuču“ a „vycáluje“ pokutu (max. 50 eur), ktorá je príjmom mesta. Najmä cudzinci, ale aj domáci túto sku­točnosť ťažko nesú a tento postup neskutočne poškodzuje Žilinu, jej dobré meno, ale najmä turistický ruch v meste. S bezpečnosťou v doprave a pohodou ľudí nemá nič spoločné.
   Toto potvrdzuje aj nastavenie parkovacích automatov. Vo svete je bežné, že vám automat vytlačí takú dobu parkovania, aký peniaz do neho vhodíte. Za 1 euro napr. hodinu, za 50 centov pol hodinu atď… V našom meste je napríklad taxa 1,50 eura za hodinu a basta. Aj desaťminútové parkovanie je za 1,50 eura. Tretím nepriamym dôkazom, že ŽPS nejde o blaho občanov, ale len a len o ich peniaze, je dopravná značka IP 17a „Parkovacie miesta s plateným státím“. Keď ŽPS začínala, platené státie sa začínalo o 8.00 hod. A končilo sa o 18.00 hod. v pracovných dňoch pondelok až piatok, v sobotu bolo od 8.00 hod. do 12.00 hod. ŽPS posunula spoplatnené státie na 7.00 hod., čím narobila problémy tisícom ľudí a sebe pritom ani moc nepomohla. To už nehovorím o tzv. rezidentských kartách a o parkovaní ľudí pri domoch a vo dvoroch. ŽPS je ako duch, je všade.

Mesto, teda všetci Žilinčania okrem parkovného platíme úver za nehnuteľnosť, ktorá nie je naša, je cudzia.

   Vyznať sa v problematike je pre obyčajného človeka nesmierne ťažké. Do parkovania vstupujú totiž nielen pozemky mesta, na ktorých pôsobí ŽPS, ale aj iné objekty a kauzy. A poslanci, ktorí voličom sľúbili, že budú hájiť ich záujmy. Vo februári 2006 schválili Slotovi predaj športovej haly – halu za 50 milió­nov Slovenských korún (1 659 695 eur) a 31 003 m2 pozemkov za 62 miliónov Sk (2 058 022 eur). Slota 12 dní po prehratých voľbách podpísal kúpnu zmluvu na halu aj pozemky. Laik sa opýta – a čo majú hala a pozemky spoločné s parkovaním? Majú a veľa.
   V roku 2007 poslanci vtedajšieho primátora Harmana odhlasovali podpis tzv. Memoranda medzi spoločnosťou SIRS a mestom, v rámci ktorého sa dohodlo:
– mesto Žilina prevezme dlh ŽPS v hodnote 160 miliónov Sk (cca 5,3 milióna eur) za vybudovanie parkovacieho domu pri OC Mirage a tento vloží ako nepeňažný vklad do ŽPS,
– spoločnosť SIRS kúpi ­pozemok pod plánovanou budovou autobusovej sta­nice,
– SIRS zabezpečí vloženie pohľadávky ŽPS voči SAD Žilina v maximálnej výške 40 miliónov Sk,
– vloženie športovej haly na Bôriku do ŽPS (toto sa stalo, ale nie za 50 miliónov, vklad mal hodnotu už 70 miliónov Sk),
– zameniť alebo predať športovú halu spoločnosti SIRS za pozemok na parkovanie pod plánovanou budovou autobusovej stanice,
– každá strana získa po jednom konateľovi, mesto jedného člena dozornej rady, SIRS dvoch členov a prokuristu,
– urovná sa spor medzi spoločnosťou ANTRADE a mestom Žilina.

   Na základe tohto memoranda došlo k zmene podielov v ŽPS – 59 % v prospech mesta a 41 % v prospech SIRS. V roku 2009 ŽPS predala športovú halu spoločnosti SIRS. Mesto z predaja nevidelo ani cent. V roku 2015, teda vlani, predala ŽPS parkovací dom, ktorý spláca mesto, OC Mirage. A kruh sa uzatvára. Mesto, teda všetci Žilinčania okrem parkovného platíme úver za nehnuteľnosť, ­ktorá nie je naša, je cudzia. ŽPS je od roku 2006 v strate. Mesto nielenže nemá z parkovania nič, ale ešte naň dopláca – vlani bol rozdiel v neprospech mesta vyše 58‑tisíc eur, v roku 2014 až 367‑tisíc eur a takto to zrejme pôjde až do roku 2022, kedy sa úver splatí.
   Guláš, čo?
   Ale pozorný čitateľ si už musel všimnúť, že sa píše a hovorí nielen o parkovaní, ale aj o športovej hale, Areáli žilinského športu AŽIŠ, železnej konštrukcii na Vlčincoch, ale najmä o peniazoch. Našich peniazoch. Na scénu sa opäť dostávajú poslanci mesta, ktorí 12. 12. 2016 ­(Kuriér mal uzávierku pred zasadnutím MZ) mali hlasovať o prelomení veta primátora Igora Chomu, ktorý neodmieta kúpiť športovú halu, ale nie za podmienok navrhnutých predávajúcim, naspäť pre mesto. Hlasovať mali aj poslanci, ktorí majú „na svedomí“ spomínané memorandum z roku 2007. Nedá mi, aby som neodcitoval z listu pani Zuzany Višňovskej, ktorej dianie v meste nie je ľahostajné. Píše: „Aký význam má kúpiť rozpadávajúcu sa halu, ktorá potre­buje obrovskú investíciu na rekonštrukciu, ktorú nie je možné pokryť sumou cca 77‑tisíc eur zo zápočtu zo ŽPS?“
   Spätným odkupom haly môže prísť mesto o milió­ny eur. Zaplačú Žilinčania aj šport. Poslanci nevideli statické posudky, posudky hasičov, revízie vnútorných rozvodov vody, kúrenia, kanalizácie, elektroinštalácií, vzduchotechniky a ostatných prípojok, stavebno‑technický posudok haly, revízie, právny stav prístupov sietí, príjazdov a parkovania, vlastnícke práva k pozemkom, cez ktoré idú prípojky k hale atď…
   Nikoho neobviňujem. Pevne verím, že právo mať na veci vlastný názor je základným právom človeka. Aj právo ľudí na informácie.


Mgr. Branislav Delinčák,
poslanec mestského zastupiteľstva v Žiline
Foto: J. Solčanský

Článok bol publikovaný v Žilinskom Kuriérovi č. 4/2016 (upravené).

ZANECHAŤ ODPOVEĎ