Ako sa má žena pripraviť na klimaktérium?

0
1732

Radí vám lekár

   Klimaktérium, prechod, je obdobie života ženy cca medzi 48. až 55. rokom veku, pre ktoré je charakteristické skončenie reprodukčnej funkcie ženy a s tým súvisiace zmeny fyzické aj psychické. Najtypickejším a všeobecne známym príznakom je trvalé vynechanie menštruačného krvácania ako prejav ukončenia funkcie vaječníkov. To je však len najnápadnejší prejav skončenia tvorby ženských pohlavných hormónov vo vaječníkoch. Ich deficit spôsobuje zmeny prakticky v celom organizme ženy – nielen na pohlavných orgánoch a prsníkoch, ale aj na pokožke, svalstve, kostiach, srdcovocievnom a tráviacom systéme, ako aj na psychike ženy. Mozog ženy vníma výpadok tvorby pohlavných hormónov a snaží sa regulačnými mechanizmami donútiť vaječníky k ich ďalšej tvorbe aj napriek tomu, že funkcia vaječníkov už skončila. To sú tie známe návaly horúčavy a potenia – ďalší typicky známy a obávaný príznak prechodu ženy. Okrem toho, samozrejme, aj psychická labilita, zvýšená emočná citlivosť, zraniteľnosť, niekedy až pocity frustrácie.

Opatrenia, ako sa pripraviť na klimaktérium, preto zahŕňajú viacero oblastí života ženy
1) Životospráva: úprava denného režimu tak, aby mala žena nejaký čas aj pre seba a nielen pre zamestnanie a domáce povinnosti. Dostatok spánku je mimoriadne dôležitý, vyspávanie pri televízore sa odrazí na rannej únave. Samozrejme, obmedziť alebo sa včas zbaviť zlozvykov, ako sú fajčenie, nadmerné pitie kávy, prípadne konzumácia alkoholu nad rozumnú mieru. Mnohokrát opakované zásady – pravidelná, pestrá strava s dostatkom ovocia a zeleniny, malý doplnok vitamínových alebo iných výživových doplnkov prospeje. Obmedzenie tukov a nadbytočného cukru pomôže udržať hmotnosť v rozumných hodnotách, a tým výrazne zlepšiť kondíciu kostry, šliach a svalov, ktoré po prechode ženy výrazne slabnú.
2) Telesná aktivita: aj keď sa mnohé ženy na nedostatok pohybu a fyzickej námahy v zamestnaní nemôžu sťažovať, predsa existujú profesie, kde každý jedinec (nielen ženy) potrebuje fyzickú aktivitu navyše. Rekreačný šport vo forme vychádzok aspoň 20 – 30 min. denne je tou najjednoduchšou a najlacnejšou možnosťou dostupnou každému. Samozrejme, pravidelné 15‑minútové cvičenie doma v čase vyhradenom pre seba zvládne každá žena a nemusí to byť práve fitness za drahý peniaz. Pravidelná primeraná fyzická aktivita má zásluhu na spomalení postupu osteoporózy – rednutia kostí, ktoré sa dostavuje po prechode vo vyššom veku prakticky u každého ako prejav výpadku tvorby pohlavných hormónov a zníženej telesnej aktivity.
3) Psychické zdravie: úprava rodinných vzťahov, stabilné pracovné prostredie a z toho vyplývajúca finančná istota, vyhýbanie sa zbytočným konfliktom a stresom. To je oblasť na veľmi širokú diskusiu a určite by každá žena našla množstvo dôvodov, prečo to nejde. A má pravdu – ale pravdou je aj to, že sa o zmenu zaužívaného stresujúceho spôsobu života môže aspoň pokúsiť. Nedá sa všetko riešiť antidepresívami, liečivými čajíkmi a behaním po doktoroch. V tejto oblasti dvakrát platí to známe: „Ako si ustelieš, tak si ľahneš.“
4) Telesné zdravie: okrem horeuvedeného je treba si uvedomiť, že najlacnejšia a najmenej stresujúca je prevencia. Zistiť si, na aké preventívne prehliadky mám zo zákona nárok – t. j. hradí ich zdravotná poisťovňa – a dôsledne všetky absolvovať. Ženy sa týka hlavne gynekologická preventívna prehliadka a pravidelné vyšetrenia prsníkov. Osvojiť si zásadu „keď už som si celý život platila zdravotné poistenie, tak si ho teraz užijem vo forme preventívnych prehliadok“. Chce to, samozrejme, čas a trpezlivosť – všetci vieme, čo je čakanie u lekára. Ale určite tento prístup je menej náročný ako behanie po doktoroch s už rozbehnutým ochorením.
   Nie každá žena má možnosť dôsledne realizovať odporúčané opatrenia – záťaž ženy a časová náročnosť jej povinností často presahujú pochopenie zo strany okolia (predovšetkým najbližšieho, samozrejme…). Ale každý deň spraviť aspoň niečo pre seba dokáže každá – odrieknuť si sladkosť, cigaretku, zájsť si ku kaderníčke namiesto behania po obchodoch, večer si vyjsť na prechádzku, prípadne spraviť doma niekoľko drepov atď. More sa skladá z kvapiek, a tak by každá žena ako prípravu na klimaktérium mala každý deň z uvedených odporúčaní pre seba realizovať aspoň niečo.


MUDr. Daniel Klačko, lekár
Foto: ilustračné

ZANECHAŤ ODPOVEĎ